Asiakassuhteet

luottamus

Luottamus tärkeintä

Mistä tiedät paljonko asiakkaasi luottaa sinuun? Varmimmin siitä, että hän ostaa sinulta. Ostaminen ilman riittävää luottamusta olisikin mahdotonta.

Mitä arvokkaampi ja asiakkaallesi tärkeämpi tuotteesi tai ratkaisusi on, sitä enemmän luottamusta sen ostaminen vaatii. Kun tarvittava luottamuksen taso saavutetaan, syntyy ostopäätös. Joka kerta.

Tuotteistuksesi houkuttelevuus, markkinointisi ja positiivinen kanssakäyminen kanssasi lisäävät luottamusta. Ja päinvastoin, tuotteistuksesi epäselvyydet, markkinointisi puhuttelemattomuus ja unohtamasi lupaukset ja huono myyntityö vähentävät luottamusta.

Tätä on yrittäjyys tiivistettynä. Pyrkimystä saavuttaa tarvittava luottamuksen taso mahdollisimman monen asiakkaan kanssa niin usein kuin mahdollista.

Miten ansaitset luottamuksen

Hyvä uutinen on, että ihmiset ovat pohjimmiltaan luottavaisia ja luottamuksen taso alkaa harvoin miinukselta. Miten tämä liittyy asiakkuudenhallintaan? Paljonkin. Tuotteistuksen ja markkinoinnin avulla asetat paljon odotuksia, jotka joudut todistamaan. Kun asiakkaasi ottaa sinuun yhteyttä, asetetaan kaikki ne odotukset koetukselle.

Asiakkuudenhallinnan avulla varmistat, että kohtaat jokaisen asiakkaasi yksilönä. Tunnistat hänen tarpeensa, ymmärrät hänen tilanteensa ja tietenkin huomaat miten voisit olla hänelle avuksi. Kirjaamalla jokaisen kohtaamisenne selkeästi ylös, varmistat ettet petä siihen mennessä syntynyttä luottamusta esimerkiksi unohtamalla lähettää lupaamasi tarjouksen.

Kirjaa siis jokainen yhteydenpito asiakkaasi kanssa ylös asiakasrekisteriisi. Ei siksi, että tämä opas sanoo niin, vaan koska yrityksesi luotettavuus riippuu siitä.

Asiakkuudenhallinnan rutiini

Asiakkuudenhallinta

Asiakkuuksia ylläpidetään melkein kuin ystävyyssuhdetta. Olemalla tarpeeksi usein mielekkäässä yhteydessä asiakkaasi kanssa pysyt mielessä, sinua on helpompi lähestyä ja sanaasi voi luottaa.

Tästä perusperiaatteesta on helppo laatia toimiva rutiini asiakkuudenhallintaan: Ole yhteydessä asiakkaisiisi niin usein kuin mahdollista. Ainakin seuraavien kolmen seikan tulisi motivoida sinua ottamaan useammin yhteyttä:

  1. Asiakkuuden arvo ja tärkeys liiketoiminnallesi

    Ole useammin yhteydessä asiakkaisiisi, jotka tuovat sinulle eniten myyntikatetta nyt tai tulevaisuudessa ja uusia asiakkuuksia suosittelun kautta.

  2. Asiakkuuden tilanne ja luonne

    Ole useammin yhteydessä asiakkaisiisi, jotka ovat uusia, vakiintumattomia tai joiden uskot etsivän vaihtoehtoja.

  3. Muistijäljen kesto

    Ole useammin yhteydessä asiakkaisiisi, jotka eivät muuten muista sinua, ota itsenäisesti yhteyttä tai aktiivisesti käytä tuotettasi tai hyödynnä palveluitasi.

Varmistaaksesi, että otat aktiivisesti yhteyttä oikeisiin asiakkaisiin, pyri pitämään kontrolli kaikkien asiakkuuksien tilanteesta. Pystyt tähän, kun jokaisen yhteydenpidon jälkeen kirjaat kalenteriisi, milloin otat asiakkaaseen seuraavaksi yhteyttä.

Ota käyttöön ilmainen laskutusohjelma

Arkhimedes-laskutusohjelma

Hallitse myyntejäsi ja asiakkuuksiasi ilmaisella Isolta Arkhimedes-laskutusohjelmalla. Maksa vasta laskumääräsi kasvaessa.

Ota heti käyttöön tai Lue lisää