Luottamus tärkeintä
Mistä tiedät paljonko asiakkaasi luottaa sinuun? Varmimmin siitä, että hän ostaa sinulta. Ostaminen ilman riittävää luottamusta olisikin mahdotonta.
Mitä arvokkaampi ja asiakkaallesi tärkeämpi tuotteesi tai ratkaisusi on, sitä enemmän luottamusta sen ostaminen vaatii. Kun tarvittava luottamuksen taso saavutetaan, syntyy ostopäätös. Joka kerta.
Tuotteistuksesi houkuttelevuus, markkinointisi ja positiivinen kanssakäyminen kanssasi lisäävät luottamusta. Ja päinvastoin, tuotteistuksesi epäselvyydet, markkinointisi puhuttelemattomuus ja unohtamasi lupaukset ja huono myyntityö vähentävät luottamusta.
Tätä on yrittäjyys tiivistettynä. Pyrkimystä saavuttaa tarvittava luottamuksen taso mahdollisimman monen asiakkaan kanssa niin usein kuin mahdollista.
Miten ansaitset luottamuksen
Hyvä uutinen on, että ihmiset ovat pohjimmiltaan luottavaisia ja luottamuksen taso alkaa harvoin miinukselta. Miten tämä liittyy asiakkuudenhallintaan? Paljonkin. Tuotteistuksen ja markkinoinnin avulla asetat paljon odotuksia, jotka joudut todistamaan. Kun asiakkaasi ottaa sinuun yhteyttä, asetetaan kaikki ne odotukset koetukselle.
Asiakkuudenhallinnan avulla varmistat, että kohtaat jokaisen asiakkaasi yksilönä. Tunnistat hänen tarpeensa, ymmärrät hänen tilanteensa ja tietenkin huomaat miten voisit olla hänelle avuksi. Kirjaamalla jokaisen kohtaamisenne selkeästi ylös, varmistat ettet petä siihen mennessä syntynyttä luottamusta esimerkiksi unohtamalla lähettää lupaamasi tarjouksen.
Kirjaa siis jokainen yhteydenpito asiakkaasi kanssa ylös asiakasrekisteriisi. Ei siksi, että tämä opas sanoo niin, vaan koska yrityksesi luotettavuus riippuu siitä.