Myydäänkö myymälässä vai myykö myymälä?

Janssi & Minssi-lifestylemyymälää pitävä Kati Siponen kertoo millaista on myydä myymälässä.

Kati pitää itse asiakkaan kohtaamista haastavampana saada asiakas sisään liikeeseen. Asiakkaat eivät automaattisesti tule myymälään käymään, vaikka näyteikkuna olisikin hieno. Kati uskoo omiin tuotteisiinsa ja on huomannut, että moni myymälään löytänyt joko ostaa jotain tai palaa myöhemmin uudelleen ostamaan.

Itse myyminen edellyttää hyvää ihmistyypin tuntemusta ja kykyä lähestyä erilaisia ihmisiä eri tavoin. Toiset toivovat omaa rauhaa tutustua tuotteisiin ja toiset arvostavat apua ja asiantuntemusta. Tunnustelemalla ja olemalla lähestyttävissä Kati pyrkii tekemään asiakkaan päätettäväksi paljonko myyntiä hän toivoo tehtävän. Monesti hän etsii asiakkaan tarvetta kertomalla muiden hyväksi havaitsemista tuotteista ja eri tuotteiden hyödyistä. Myymälään tulevan asiakkaan pääasiallisen kiinnostuksenkohteen huomaa helposti siitä, mitä hän ensin ryhtyy tutkimaan. Tähän huomiota kiinnittämällä pääsee helpommin keskustelemaan siitä, mistä asiakkaan on helpompaa alkaa keskustelemaan myös muista asioista.

Katin vinkkinä myyntityöhön on ottaa asenne, jossa ei väkisillä yritä myydä mitään vaan pyrkiä kasvattamaan asiakkaan luottamusta itseensä. Liian valmiiksi mietitty myyntityö ei hänestä ole myymälämyynnissä toimivaa, vaan jokaisen asiakkaan kohdalla tulee improvisoida, mikä hänen kanssaan toimisi.

Ota käyttöön ilmainen laskutusohjelma

Arkhimedes-laskutusohjelma

Hallitse myyntejäsi ja asiakkuuksiasi ilmaisella Isolta Arkhimedes-laskutusohjelmalla. Maksa vasta laskumääräsi kasvaessa.

Ota heti käyttöön tai Lue lisää