Tuotteistaminen: Malva Mei

Malva Mein perustaja ja yrittäjä Kaisa Paasto kertoo omakohtaisia kokemuksia tuotteistamisesta ja siitä miten hän lähti omaa askartelupakettiaan tuotteistamaan.

Tuotteistamisen Kaisa aloitti heti yrityksen alkuvaiheessa, jolloin hän mietti hyvinkin paljon kohderyhmäänsä ja sitä minkä ikäisille lapsille hän haluaa tarjota tuotteitaan. Askartelupakkauksissa seikkailevan Malve Mei hahmon myötä hän päätyi ikähaarukkaan 5-12 vuotiaat, sillä Kaisan näkemyksen mukaan siinä ikäryhmässä lapset askartelevat innokkaimmin ja ovat vielä avoimia kaikille eri mahdollisuuksille.

Pelkästään lapset eivät ohjanneet Kaisan tuotteistamista, vaan asiakkaana piti toki nähdä myös lasten vanhemmat ja se miten vedota vanhempiin ostajana. Tähän liittyen hän tuotteisti askartelupakkauksen kahdella tapaa; lapsille hän ”myy” tarinaa Malva Mein seikkailuista ja vanhempiin hän vetoaa sillä, että lapselle on hyvä antaa luovaa tekemistä. Lisäksi hän uskoo, että kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa lähteä askartelukauppaan ostamaan tarvikkeita tai etsiä ohjeita ja suunnitella itse koko askartelusessio. Siksipä valmiit askartelupakkaukset kelpaavat useille vanhemmille.

Kaisan kohdalla tuotteistaminen liittyy myös tarpeen täyttämiseen eri tilanteissa, jossa lapsilla pitää olla jotain tekemistä, kuten esimerkiksi synttäreillä, lomareissulla, kotona  jne.

Kilpailijoina Malva Meillä on isoja yrityksiä ja askarteluliikkeitä. Isoja liikkeitä vastaan Kaisa ei halunnut lähteä kilpailemaan ja sitä kautta hän löyis oman markkinaraon hieman valmiimmista askartelupaketeista. Tuotteistamiseen liittyen, hän pyrkii pitämään pakkauksissa saman designin sekä liittämään kaikki pakkaukset samaan tarinamaailmaan. Näin myytävä tuote on yksilöllinen ja poikkeavat valtavirrasta. Kun tuote linkitetään samaan tarinaan, niin sekä lapsella että vanhemmalla on helpompi ostaa ”jatkoa” tarinalle ja siitä saattaa jopa tulla keräiltävä kohde.

Tuotteet Kaisa kokoaa käsityönä kotona ja haasteena oli ainakin alussa sopivien tavarantoimittajien löytäminen ja hinnan saaminen tarpeeksi alas. Tuotteistamisesta hän on oppinut sen verran, että kannattaa tehdä ensin pieni erä ja kokeilla miten se toimii. Testauksen mukaisesti voi tuotetta sitten muuttaa ja kasvattaa volyymia myöhemmin, kun tuote on osoittautunut hyväksi. 

Vinkkeinä tuotteistamiseen Kaisa kertoo myös verkostojen hyödyntämisen. Erityisesti jos kyseessä on osakeyhtiö, niin kannattaa yrittää saada mukaan johtokuntaan ”koviakin” kontakteja mukaan. He saattavat lähteä mukaan puhtaasta innostuksesta ja tukeakseen toimintaa. Heiltä saa kullanarvoisia vinkkejä liiketoimintaan ja tuotteistamiseen.

Ota käyttöön ilmainen laskutusohjelma

Arkhimedes-laskutusohjelma

Hallitse myyntejäsi ja asiakkuuksiasi ilmaisella Isolta Arkhimedes-laskutusohjelmalla. Maksa vasta laskumääräsi kasvaessa.

Ota heti käyttöön tai Lue lisää