Hur förbättrar betalningsuppföljningen din verksamhet?
Vardagsrutinerna minskar
Du behöver inte längre själv se till att dina pengar kommer in på kontot efter att du skickat iväg en faktura. Du behöver inte skicka betalningspåminnelser, eller komma överens om betalningsplaner med dina kunder och i värsta fall börja tidskrävande tråkiga inkassoåtgärder. När du har professionell indrivningshjälp till förfogande är din ekonomiöversikt alltid uppdaterad och i ordning. Alla dina inbetalningar, dvs. erhållna betalningar av dina kunder, betalas in på ditt eget konto an efter att kunderna betalar sina fakturor. Tjänsten tar också hand om att reda ut de situationer där kunden betalat en faktura med fel referens eller summa.
Pengarnas kretslopp försnabbas
När alla rutiner som uppstår efter att du skickar iväg en faktura automatiseras och sköts i tid, försnabbas pengarnas kretslopp, dvs. dina pengar kommer snabbare in på ditt konto. När en utomstående, professionell indrivningspart sköter fakturornas påminnande och indrivning, ökar fakturamottagarnas betalningsvilja avsevärt. Med andra ord: om du använder dig av en automatiserad och effektiv betalningsuppföljning, ligger inte dina pengar på kundernas konton, utan du har pengarna snabbare i användning hos dig själv.
Kostnaderna minskar
Med en automatiserad betalningsuppföljning sparar du både tid och pengar. Företagare tänker kanske inte alltid på hur stora kostnaderna för papper, postande och bankrutiner blir i längden. Den automatiserade betalningsuppföljningen minskar på dessa.
Hur fungerar betalningsuppföljningen i praktiken och hur ändrar det på mina rutiner?
Det är väldigt enkelt att ta i bruk Isoltas Betalningsuppföljning. Det räcker helt enkelt med att du meddelar oss om att du vill ha tjänsten i bruk. Därefter aktiverar vi tjänsten åt dig och du kan fortsätta fakturera helt som vanligt.
Den största förändringen är kontonumret på dina fakturor, d.v.s. kontonumret på dina fakturor ändras. När din kund betalar fakturan, kommer pengarna till dig via ett sk. kundtillgångskonto. Det betyder att du i fortsättningen får inbetalningarna på ditt eget konto enbart från detta kundtillgångskonto istället för att de skulle komma direkt från kunden.
Du behöver alltså inte längre själv följa med vilka fakturor som är obetalda, skicka påminnelser, kontakta dina kunder gällande betalningar, eller sköta om indrivningen. Allt detta sköter Isoltas Betalningsuppföljning för dig.