Rahat tilille vaivattomasti Isolta Perintäpalvelun avulla

Isolta Arkhimedeksen Premium -laajuuden käyttäjillä on nyt mahdollista ulkoistaa yksittäisten myöhässä olevien laskujen muistuttaminen ja perintä ammattimaiselle perintätoimistolle.

Isolta Perintäpalvelu tuotetaan yhteistyössä KTC Finland Oy:n kanssa, joka on toiminut alalla jo 26 vuoden ajan. Laadukas ja ammattimainen toiminta vähentää sinun työkuormaasi ja pääset keskittymään tuottavaan työhön.


Miksi maksumuistutusten lähettäminen ja perintä kannattaa ulkoistaa

  • Asiakkaasi maksumotivaatio on suurempi perintätoimiston myötä
  • Säästät työaikaa, kun usein hankala maksuvalvonta on ulkoistettu
  • Säästät rahaa muistutusten lähetyskustannuksissa
  • Mahdollisuus kotiuttaa rahat nopeammin ja varmemmin tilille

Wau, kuulostaa siistiltä. Miten homma toimii käytännössä ja mitä se maksaa minulle?

Lyhyt vastaus: vaivattomasti ja edullisesti.

Pidempi vastaus: Voit lähettää haluamasi erääntyneen laskun tiedot Isolta Perintäpalveluun muutamalla napin klikkauksella: Avaa erääntynyt lasku, klikkaa "Maksumuistutukset" ja valitse avautuvasta näkymästä "Lähetä muistutus- ja perintäpalveluun".

Tämän jälkeen muistutuksen lähettäminen ja muut mahdolliset toimenpiteet kuuluvat palveluun. Sinun ei tarvitse enää miettiä saatavia erääntyneestä laskusta, vaan ne tilitetään sinulle onnistuneen muistuttamisen ja perinnän jälkeen.

Voit siis valita mitkä laskut haluat lähettää Perintäpalveluun ja mitkä hoitaa itse.

Toimintatavassasi isoin muutos on maksumuistutuksen ja mahdollisten maksuvaatimusten tilinumerossa, eli Perintäpalveluun lähetetyn erääntyneen laskun maksumuistutuksen tilinumero muutetaan yhteistyökumppanimme tilinumeroksi.

Palvelun hinta

Laskun siirto muistutettavaksi on maksutonta. Sinulle tulee kuluja vasta, kun saat maksusuorituksen. Kustakin maksusuorituksesta laskutetaan kertakorvauksena 0,35 €.

Perintäpalvelu

Okei, vaikuttaa edelleen hyvältä! Miten saan palvelun käyttööni?

Perintäpalvelu on käytettävissä kaikilla Arkhimedeksen Premium -laajuuden käyttäjillä.

Nykyiset Premium -laajuuden käyttäjät voivat lähettää erääntyneen laskun vaikka heti Isolta Perintäpalveluun: Avaa erääntynyt lasku, luo maksumuistutus ja valitse se lähetettäväksi Isolta Perintäpalveluun.

Ensimmäisellä käyttökerralla saat luettavaksi yhteistyökumppanimme käyttöehdot. Kun olet lukenut käyttöehdot, voit lähettää erääntyneen laskun Isolta Perintäpalveluun.

Ensimmäisen käyttökerran yhteydessä sinulle luodaan tili myös yhteistyökumppanimme järjestelmään, jonka kautta voit tarkastella maksumuistustesi tilaa. Nämä tunnukset luodaan automaattisesti lähettämäsi maksumuistutuksen tietojen perusteella, joten se ei vaadi sinulta toimenpiteitä.

Mikäli et vielä ole Premium -laajuuden käyttäjä, voit tilata sen käyttöösi kirjautumalla Arkhimedekseen ja tekemällä tilauksen Arkhimedeksen sisältä


Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mille tilille minulle saapuvat maksut tilitetään?

Tilitys tapahtuu samalle tilille, joka oli ensimmäisessä Isolta Perintäpalveluun lähettämässäsi laskussa. Mikäli haluat vaihtaa tilitystiliä, ota yhteyttä meihin.


Hetkonen, asiakkaani ei siis maksa laskuaan suoraan minulle ja minun pankkitillleni?

Ei. Kun lähetät erääntyneen laskun Isolta Perintäpalveluun, laskun maksu kulkee yhteistyökumppanimme kautta. He tilittävät saapuneet maksut sinulle.


Mistä voin seurata muistutusten ja perinnän tilaa?

Käyttöönoton yhteydessä sinulle luodaan tili myös yhteistyökumppanimme tarjoamaan palveluun, jonka kautta voit tarkastella muistutusten ja perinnän tilaa.


Mitä tarkoitetaan maksumuistutuksella?

Maksumuistutus on laskuttajan/velkojan taikka tämän valtuuttaman asiamiehen postittama kirjallinen ja/tai sähköinen ilmoitus siitä, että lasku on edelleen avoin ja että laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä. Maksumuistutuksesta ilmenee, mihin avoimeen laskuun kyseinen muistutus liittyy. Hyvässä maksumuistutuksessa on myös toimintaohjeet, mikäli saatavaa ei pystytä maksamaan kokonaisuudessaan, vaan se halutaan maksaa esim. pienemmissä osissa.

Maksumuistutus


Mitä tietoja maksumuistutuksessa on?

Sinun ei itse tarvitse huolehtia oikeista tiedoista, vaan tarkistamme ne puolestasi ja yhteistyökumppanimme hoitaa maksumuistutuksen oikeudelliset vaatimukset. Sinä voit keskittyä olennaiseen, eli tuottavan työn tekemiseen. Maksumuistutus sisältää ainakin seuraavat tiedot:

  • velkojan nimi, osoite
  • saatavan peruste, laskun yksilöintitiedot ja laskun kokonaissumma,
  • maksutili ja eräpäivä
  • asiakkaan nimi ja osoite
  • tieto siitä, kenelle mahdolliset huomautukset saatavasta ym. perintäkuluista pitää esittää ja missä ajassa.

Milloin maksumuistutuksen voi lähettää?

Yritysperintä

Yritykselle maksumuistutuksen voi lähettää heti laskun erääntymisen jälkeen. Tätä ei ole laissa erikseen määritelty. Hyvän perintätavan mukaisesti maksumuistutus lähetetään yritykselle 5 - 7 vuorokauden kuluttua eräpäivästä.

Yritysperintä

Kuluttajaperintä

Kuluttajalle maksumuistutuksen saa lähettää laskun erääntymisen jälkeen, tosin kuluttajaperintää koskevassa laissa määritetyn 5 euron muistutuskulun voi vaatia vain, jos saatavan erääntymisestä on kulunut vähintään 14 päivää.

Kuluttajaperintä


Milloin maksumuistutus lähetetään, kun lähetän erääntyneen laskun Isolta Perintäpalveluun? Entä maksuvaatimus?

Maksumuistutukset lähetetään postitettavaksi saman illan aikana (arkisin), kun toimeksianto lähetetään Isolta Perintäpalveluun.

Maksuvaatimukset lähetetään mallilla: Muistutuksen eräpäivä + maksuaika + valvonta-aika. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kuluttajan maksumuistutuksessa 10pv maksuaikaa + 4pv maksusuorituksen odottamista (huomioi myös viikonlopun vaikutuksen). Jos maksua ei silloinkaan ole vielä tullut, lähetetään perintäkirje.


Mitkä ovat maksumuistutuksen kulut ja viivästyskorko asiakkaalleni?

Kuluttajasaatavassa velkoja voi lain mukaan vaatia perinnästä aiheutuvat kohtuulliset perintäkulut. Kuluttajalle lähetystä maksumuistutuksesta voi kuluttajaperintälain mukaan vaatia 5 euron huomautuskuluja (14 erääntymisen jälkeen) sekä korkolain mukaista viivästyskorkoa. Kulloinkin käytettävästä viivästyskorosta tiedottaa Suomen Pankki (kaksi kertaa vuodessa). Tällä hetkellä korkolain mukainen viitekorko on 0,0 % ajalle 01.07.2017 - 31.12.2017. Viivästyskorko samalle ajanjaksolle on siten 7,0 % vuodessa lain mukaista viivästyskorkoa (viitekorko 0 % + korkolain mukainen 7 % lisäkorko).

Yrityssaatavissa muistutusmaksu on alkaen 8,40 € ja maksimissaan 25,00 €. Summaan vaikuttaa pääoman suuruus sekä mahdolliset erikoisjärjestelyt. Perintäkulut yrityssaatavissa ovat aina tapauskohtaisia, johon vaikuttaa tehty työ, pääoman suuruus jne.

Mikäli yritysten välisessä kaupassa ei ole erikseen sovittu, on kaupallisissa sopimuksissa velkojalla oikeus vaatia velalliselta laillista korkoa laskun erääntymisestä lukien. Laillinen korko yritysten välisessä kaupassa on Euroopan keskuspankin (EKP) viitekorko lisättynä 8 prosenttiyksiköllä. Tällä hetkellä lain mukainen viivästyskorko kaupallisissa sopimuksissa yritysten välisessä kaupassa on 8 % (viitekorko 0% + korkolain mukainen 8% lisäkorko).


Mitkä ovat maksuvaatimusten (perintäkirjeen) kulut asiakkaalleni?

Kuluttajasaatavissa perintäkulut ovat laissa säännelty ja ne nousevat saatavan pääoman mukaan. Taulukko löytyy perintälain 10. pykälästä.

Yrityssaatavissa perintäkulut ovat aina tapauskohtaisia, johon vaikuttaa tehty työ, pääoman suuruus jne. Niiden osalta ei siis ole olemassa kiinteää hinnastoa. Mikäli haluat tietää etukäteen arvion näistä kuluista, niin ota yhteyttä yhteystyökumppanimme asiakaspalveluun.


Miten peruutan muistutus- ja perintätoimeksiannon ja mitä kustannuksia sillä on?

Voit peruuttaa toimeksiantosi ottamalla yhteyttä suoraan yhteistyökumppanimme asiakaspalveluun.

Huomaathan, että mikäli peruutat toimeksiannon perintätoimenpiteiden jo alettua tai toimeksianto on perusteeton, yhteistyökumppanimme voi veloittaa sinulta perintäkulukorvausta vastaavan summan.


Mitä jos asiakkaani maksaa laskun alkuperäisen loppusumman suoraan minulle, vaikka olen lähettänyt laskun Isolta Perintäpalveluun?

Ihan ensimmäiseksi sinun tulee olla yhteydessä yhteistyökumppanimme asiakaspalveluun ja kertoa tilanteesta heille. Jatkotoimenpiteet katsotaan tapauskohtaisesti.

Skenaario 1 - Asiakkaasi maksaa laskun tilillesi myöhässä ja ilmoitat lopettavasi perintätoimeksiannon

Ilmoitat maksusuorituksen ja päivämäärän yhteistyökumppanillemme. Mikäli toimeksiantoon liittyen on jo aloitettu perintätoimet, niin yhteistyökumppanimme jatkaa perintäkulujen perintää asiakkaaltasi ja sinulta laskutetaan vain pakolliset ALV:t. Ne saat vähentää täysimääräisesti verotuksessasi, jolloin perinnän kirjanpidollinen vaikutus on 0€.

Skenaario 2 - Asiakkaasi maksaa tarkoituksella alkuperäisen laskun kiertääkseen perintäkulut ja ilmoitat lopettavasi perintätoimeksiannon

Jos ilmoitat tällaisessa tilanteessa yhteistyökumppanillemme peruuttavasi perintätoimeksiannon ja on syytä olettaa, että kyse on palvelun ilmaisesta hyödyntämisestä, yhteistyökumppanimme voi laskuttaa syntyneet kulut sinulta.


Meneekö toimeksianto automaattisesti oikeudelliseen perintään asti?

Ei mene, vaan yhteistyökumppanimme ottaa sinuun yhteyttä ennen oikeudellisen perinnän aloittamista.


Mikä ero on Isolta Perintäpalvelulla ja Isolta Maksuvalvonnalla?

Isolta Perintäpalvelussa voit itse valita mitkä erääntyneet laskut lähetät Perintäpalveluun ja mitkä erääntyneet laskut muistutat itse.

Isolta Maksuvalvonnassa kaikkien lähettämiesi laskujen muistutus ja perintä hoidetaan yhteistyökumppanimme toimesta.


Muuta kysyttävää?

Annamme mieluusti lisätietoa Perintäpalvelusta sekä muusta yrityksen taloushallintoon liittyvästä. Ota yhteyttä meihin oikeasta alakulmasta löytyvän chat-kuvakkeen kautta tai lähetä viesti yhteydenottolomakkeella.

Ota käyttöön ilmainen laskutusohjelma

Arkhimedes-laskutusohjelma

Hallitse myyntejäsi ja asiakkuuksiasi ilmaisella Isolta Arkhimedes-laskutusohjelmalla. Maksa vasta laskumääräsi kasvaessa.

Ota heti käyttöön tai Lue lisää