Försäljning

Försäljning

Att hitta kunder kan kännas svårare än vad det egentligen är. Ett effektivt sätt att öka din kundbas är att göra arbete som dina kunder gärna rekommenderar vidare till andra. Men var hitta de första kunderna? Håll ribban låg och börja med bekanta och halvbekanta. Lova till en början lite mer än lite mindre. Sträva efter att bevisa för dina första kunder hur bra du verkligen kan vara - och be om respons. Satsa på det som du gör väl, och rätta till det som behövs.

Var hittar du kunder?

Att hitta kunder kan kännas svårare än vad det egentligen är. En bra målsättning för att öka din kundbas är att göra arbete som dina kunder gärna rekommenderar vidare till andra.

Men var ska du hitta de första kunderna?

Håll ribban låg och börja med bekanta och halvbekanta. Lova till en början lite mer än lite mindre. Sträva efter att bevisa för dina första kunder hur bra du verkligen kan vara och be om respons. Rätta sedan till det som du får feedback på. En annan viktig sak att tänka på är arbetsbördan för dina försäljningsaktiviteter. Det är betydligt mer ansträngande att få nya kunder än att utveckla de kundförhållanden du redan har. Kundens första köp kan vara ett misstag men när han eller hon köper av dig för andra gången är det redan ett bevis på att ditt företag fungerar!

Var lönar det sig att sälja?

Smarta företagare strävar efter att finna unika konkurrensfördelar i företagets alla verksamhetsområden. Marknadsföringen är lockande, försäljningen fungerar, kundhanteringen är systematisk och företaget håller sina löften. Fundera alltså noggrannt igenom vilka försäljningskanaler och försäljningsinitiativ som lämpar sig för just dig. Eftersom du som företagare har ansvaret för försäljningen och således mer eller mindre måste sälja, ska försäljningsarbetet vara behagligt och kännas naturligt för dig.

Välj dina försäljningskanaler och försäljningsinitiativ så att du känner att du vill sälja hela tiden! Inom vissa branscher kan det vara smart att slå sig samman med andra företagare och göra försäljning tillsammans. En artist t.ex. kan ha lättare att sälja sitt arbete med hjälp av en agentur, en naturlig partner för en målare eller en timmerman är ett renoveringsföretag. Det är trots allt bra att komma ihåg att du aldrig helt och hållet kan lämna över ansvaret för din försäljning till någon annan. En partner är högst antagligen inte lika intresserad som du själv är över hur dina försäljningssiffror ser ut.

För dig som gör allt försäljningsarbete själv lönar det sig att börja med att fundera ut i vilka försäljningskanaler du vill sälja. Du kan välja att att sälja per telefon, över kundmöten och genom att sända offerter, i en webbshop, på en mässa eller nånstans helt annan- stans. Det lönar sig att kartlägga alla möjliga alternativ men välja de kanaler som är mest effektiva och bekväma för just dig och ditt företag.

Hur får du kunden att köpa?

Du får betalande kunder när du erbjuder en lösning till ett identifierat problem eller behov. Det finns alltså två sätt att få pengar av dina kunder:

  • Du kan hjälpa dina potentiella kunder genom att erbjuda en lösning till ett behov som kunden redan har identifierat, eller
  • Du kan hjälpa din kund att identifiera ett behov som du sedan erbjuder en lösning till.

Det lönar sig att ha tålamod när du bygger upp din kundrelation. Kom ihåg att dina kunder köper av dig bara när de verk- ligen behöver något av dig - inte då du vill sälja åt dem. Sträva alltså efter att hålla ditt företag och din produkt eller tjänst bekant och lättillgänglig för både dina existerande- och potentiella kunder.

Tips för dina offerter

  • ägna inte för mycket tid åt offerten. En offert som görs snabbt och innehåller den information som kunden behöver; produkt/tjänst, mängd, priset, leveransdag är ofta tillräcklig.
  • Lämna inte över ansvaret för köpet åt din kund. Var i kontakt med kunder inom kort efter att du skickat offerten. Då försäkrar du dig om att kunden fått offerten och att den motsvarar hans eller hennes behov.
  • Kom ihåg att en offert är inte ett löfte om ett kommande köp. Bli alltså inte förblindad av en lång lista på offerter du skickat iväg. Du kan uppskatta dina kommande köp genom att jämföra förhållandet mellan skickade och bekräftade offerter eller genom att jämföra mängden offerter och dina beställningar över en längre tidsperiod.

Tips för beställningsbekräftelser

  • Skapa en beställningsbekräftelse på basen av en godkänd offert. Då undviker du fel och får också dokumenterat att allt stämmer med offerten.
  • Följ upp dina beställningar. Du ska veta när dina beställningar levereras, faktureras och vilka beställ- ningar som redan är fakturerade. Då är du på kartan när du ska leverera dina produkter/tjänster till dina kunder och när du kan fakturera dem.
  • Följ upp dina beställningar minst en gång i månaden. Då ser du vilka produkter/tjänster som säljer bäst och vilka kunder som köper mest. Koncentrera dina försäljningsinitiativ på dessa!

Kontakter

Isolta Ltd
Kägeluddsvägen 1
02150 ESBO, Finland
info@isolta.com

Isolta är en del av Accountors FMS software business grupp.

Kundsupport

+358 207 181 710
info@isolta.com
mån-tors: 9-15, fre: 9-14

Vanliga frågor