Millainen on hyvä hissipuhe? Sitä kysyy moni yrittäjä myös meiltä. Yhtä ainoaa oikeaa tietä hyvän hissipuheen rakentamiseen ei ole, mutta muutamia ohjenuoria on hyvä noudattaa. Tässä artikkelissa avaamme mistä aineksista hyvä hissipuhe on tehty ja annamme hyviä hissipuhe-esimerkkejä, joita olemme keränneet vuosien varrella tutustumalla aiheeseen muiden esimerkkien kautta ja haastattelemalla yrittäjiä. Hyvän hissipuheen rakentaminen alkaa tästä:
- Ymmärrä miksi hissipuhe on yrittäjälle tärkeä
- Hissipuhe ei ole pelkkä infopläjäys - sen tulee herättää mielenkiintoa
- Älä unohda kuulijaa - testaa hissipuheesi eri yleisöllä
- Tutustu muiden hissipuhe-esimerkkeihin
1. Ymmärrä miksi hissipuhe on yrittäjälle tärkeä
Hissipuhe on kiteytetty, muutaman lauseen pituinen esittely yrityksestäsi ja tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Nimensä mukaisesti hissipuhe kuvastaa keskustelua, joka on hissimatkan pituinen. Eli lyhyt ja ohimenevä. Pähkinänkuoressa hissipuheen tulee antaa vastaus kysymyksiin Mitä myyt, kenelle ja miksi?.
Moni mieltää hissipuheen StartUpeihin, ja niiden pyrkimyksiin vakuuttaa potentiaalisia rahoittajia omalla yritysideallaan, josta löytyy myös paljon esimerkkejä - mutta hissipuhe on paljon enemmän: Se on yrityksen suullinen käyntikortti, joka on hyvä olla kaikilla yrittäjillä hallussa.
Mitä selkeämmin saat yritysideasi jaettua tilanteessa kuin tilanteessa, sen paremmin jäät mieleen ja avaat itsellesi ovia. Koskaan ei voi tietää mitä mahdollisuuksia eri ihmisten kohtaamisista voi poikia - asiakkaita, yhteistyökuvioita, referenssejä, apukäsiä, työntekijöitä, rahoittajia ym.
Hissipuheen perusrunko kannattaa rakentaa seuraavien kysymysten ympärille:
- Mihin ongelmaan tai haasteeseen tarjoat ratkaisua?
- Miten ongelma, johon sinulla on ratkaisu on tunnistettu?
- Kenellä tällainen ongelma on?
- Mikä on ratkaisu?
- Mitä hyötyjä on sille, jolla esitetty ongelma on?
- Miksi kannattaisi olla kiinnostunut juuri sinun yrityksestä ongelman ratkaisemisessa?
2. Hissipuhe ei ole pelkkä infopläjäys - sen tulee herättää mielenkiintoa
Sen lisäksi, että hissipuheen tulee olla informatiivinen, sen on myös oltava iskevä, kompakti ja positiivisen mielikuvan herättävä. Hyvä hissipuhe kirvoittaa kuulijassa innostusta, osallistumista ja halua kysyä lisää. Tämän saavutat, kun tuot hissipuheeseen syvyyttä ja selkeän kontekstin.
Nämä asiat auttavat hissipuheen terävöittämisessä:
- Vertailukohde - onko olemassa kilpailijaa tai perinteistä toimintamallia, jonka haastat?
- Konkreettinen esimerkki - miten asiakas käyttää tuotettasi tai palveluasi?
- Metafora - onko yrityksesi toimintaa mahdollista kuvata kielikuvan avulla?
- Social proof - onko sinulla jo asiakkaita tai muita referenssejä?
- Avoin kysymys - samaistuuko kuulija tunnistamaasi ongelmaan tai ratkaisun hyötyyn?
Vertailukohde on oiva tapa luoda konteksti tarjoamallesi tuotteelle tai palvelulle. Toinen hyvä tapa selkeyttää tarjoamasi tuotteen tai palvelun hyötyä, on konkreettinen esimerkki siitä, miten tuotetta tai palvelua käytetään.
Metaforan - eli kielikuvan - käyttö taas auttaa kiteyttämään ydinviestisi sellaiselle kuulijalle, jolle toimialasi, tarjoamasi palvelu tai kohderyhmä ei ole tuttu ennestään.
Jos sinulla on jo asiakkaita tai muita referenssejä, ne voi myös nostaa esille vakuuttamaan kuulijan. Referenssit on aina hyvä tapa osoittaa, että tuotteesi tai palvelusi on hyödyllinen, koska muutkin jo luottaa siihen. Jos sinulla on esimerkiksi tunnettuja nimiä asiakkaina tai yhteistyökumppaneina mainitse niistä.
Kun hissipuhe päättyy konkreettiseen kysymykseen, tarjoat kuulijalle mahdollisuuden samaistua tunnistamaasi ongelmaan tai hyötyyn, jonka tarjoat sinun tuotteella tai palvelulla.