Yrittäjätarina: Ensiapukouluttaja tuntee työpaikkojen riskit

Tamperelainen Kari Larinsaari on tehnyt pitkän uran yrittäjänä hieronnan ja ensiapukoulutusten parissa. Kädentaidon ammattilainen kertoo, että suurin motivaatio työhön löytyy halusta palvella ihmisiä.

Yrittäjän leivän sanotaan monesti löytyvän pieninä murusina maailmalta, ja tämä sananparsi pätee mainiosti myös Kari Larinsaareen. Tamperelaistunut keminmaalainen on koko 15 vuoden yrittäjänuransa aikana tehnyt rinnakkain niin hierojan kuin ensiapukouluttajan töitä.

Vaikka molemmat toimenkuvat ovat miehelle mieluisia, tulevana suvena edessä odottaa tervetullut muutos työrintamalla. Jokin aika sitten Larinsaari päätti, että kesästä alkaen hän keskittyy pelkästään ensiapu- ja terveystiedon kouluttamiseen.

”Kahdessa paikassa ei voi yrittäjäkään olla yhtä aikaa, vaan töitä kannattaa tehdä siellä, mistä tulon parhaiten saa kerättyä. Hierontapuolella kilpailu on aika kovaa, kun taas koulutuksille tuntuu riittävän hyvin tilausta.”

Larinsaaren veri vetää ensiavun pariin myös työ- ja opiskeluhistorian kautta. Hän muutti aikoinaan Pirkanmaalle sairaanhoitajan töiden perässä 1980-luvun lopulla ja työskenteli pitkään palkollisena Tampereen keskussairaalassa sekä kaupungin palveluksessa. Matkan varrelta mukaan ovat tarttuneet paitsi sairaanhoitajan, myös lääkintävahtimestari-sairaankuljettajan sekä ensiapukouluttajan tutkinnot. Vuonna 2004 listaan lisättiin koulutetun hierojan paperit, mikä tarkoitti samalla yrittäjäksi ryhtymistä.

”Hierojat tekevät tyypillisesti hommia yrittäjinä, joten toiminimen perustaminen oli silloin pitkälti ammatinvalinnan sanelema päätös. Siitä lähtien olen toiminut vuorotellen sekä hierojana että kouluttajana, joten töiden aikatauluttaminen ja suunnittelu ei aina ole ollut ongelmatonta.”

Ensiaputaitojen kehittäminen koetaan yrityksissä yhä tärkeämmäksi

Ensiapukursseja Larinsaari on vetänyt muiden töidensä ohessa jo vuodesta 1995 lähtien. Yrittäjänä hän tekee tällä hetkellä töitä alihankkijana isommalle koulutusalan yritykselle, joten erilaisia asiakkuuksia riittää laidasta laitaan.

Joukkoon mahtuu oppilaitoksia ja yhdistyksiä, mutta suurin osa asiakkaista on yrityksiä, joiden koko saattaa vaihdella pienistä muutaman hengen firmoista isoihin monen sadan työntekijän yrityksiin.

Larinsaaren mukaan tyypillistä asiakasyritystä on vaikea määritellä, sillä toimialojen kirjo on laaja. Koulutettavia tulee paljon esimerkiksi teollisuuden ja asennusalan työpaikoista, mutta sekaan mahtuu paljon myös toimistotyöläisiä.

”Kurssilaisten tilanne vaihtelee suuresti, mikä tuo samalla monipuolisuutta omaan työhön. Työpaikat ovat keskenään niin erilaisia, että työn ohessa opin itsekin jatkuvasti lisää erilaisten toimialojen työriskeistä”, Larinsaari toteaa.

Ensiapukouluttajan työpäivät ovat liikkuvaa sorttia, sillä Larinsaari käy pitämässä kursseja muun muassa Porissa, Vaasassa, Jyväskylässä ja Hämeenlinnassa. Kaupungista riippumatta hän on huomannut, että ensiapukoulutukseen saapuva väki on lähes järjestäen erittäin motivoitunutta oppimaan. Eritoten ihmiset valpastuvat silloin, kun puheeksi tulee eräs elintärkeä kansalaistaito.

”Elvytystaitohan se on, josta ensiapukoulutus parhaiten tunnetaan, ja siitä myös asiakkaat ovat eniten kiinnostuneita. Teoriatietoa löytyy toki netistä, mutta käytännön taitoja pystyy harjoittelemaan kunnolla vain koulutuksessa elvytysnuken avulla.”

Larinsaari on huomannut, että takavuosiin verrattuna yritykset tuntuvat kiinnittävän yhä enemmän huomiota oman henkilöstönsä ensiaputaitoihin. Tämä näkyy muutenkin kuin kasvaneena koulutustilausten määränä. Esimerkiksi sydänpysähdystilanteissa käytettäviin defibrillaattoreihin törmää yritysten toimitiloissa koko ajan useammin.

”Juuri eilen kävin vetämässä koulutuksen yritykselle, joka oli hankkinut käyttöönsä kaksi laitetta. ”Defien” käyttö on myös asia, josta ihmisillä riittää paljon kysyttävää.”

Paperihommat hoituvat rutiinilla

Yrittäjyyteen kuuluva hallintopuoli on sujunut Larinsaarelta suuremmitta ongelmitta koko 15 vuoden ajan. Kirjanpidon ja laskutuksen apuna mies on hyödyntänyt Isoltaa niin pitkään, että hän kuuluu palvelun varhaisimpiin käyttäjiin.

”Otin Isoltan käyttöön heti sen saavuttua markkinoille. Tiliöintien kanssa oli alkuun pientä haparointia, ja välillä kirjanpitolain muutokset ovat aiheuttaneet kysyttävää, mutta muuten kaikki on sujunut hienosti. Apua on saanut aina kysyttäessä, mutta eipä sitä ole enää moneen vuoteen juuri tarvinnut”, Larinsaari toteaa.

Yrittäjän kontolle lankeavista pakollisista paperihommista huolimatta Larinsaarella ei enää ole suurta hinkua takaisin palkansaajapuolelle. Yrittäjyydessä hän arvostaa työhön kuuluvaa vapautta sekä työpäivien vaihtuvaa luonnetta. Kädentaidon ammattilainen toteaa, että suurin motivaattori työhön löytyy silti omista asiakkaista.

”Kyllä se tärkein juttu näissä hommissa on halu palvella ihmisiä.”