PSD2 tarkoittaa yrittäjille uusia mahdollisuuksia ja vaatimuksia maksupalveluiden alalla. PSD2-direktiivi parantaa kuluttajien oikeuksia sekä edistää kilpailua pankkitoimialalla.
Yrittäjille
PSD2-direktiivin myötä yrittäjät voivat hyötyä seuraavista asioista.
Kolmannet palveluntarjoajat (TPP): PSD2 mahdollistaa uusien maksupalveluiden tarjoajien, kuten maksutoimeksiantopalveluiden (PISP) ja tilitietopalveluiden (AISP), toiminnan. Voit hyödyntää näitä palveluita esimerkiksi tarjoamalla asiakkailleen uusia maksutapoja ja tilienhallintapalveluita.
Parempi asiakaskokemus: PSD2:n ansiosta voit tarjota asiakkaillesi sujuvampia ja innovatiivisempia maksupalveluita. Esimerkiksi PISP-palveluiden avulla asiakkaat voivat tehdä suoria maksuja verkkokaupoissa ilman välikäsiä. Tämä parantaa asiakaskokemusta ja helpottaa maksujen hallintaa.
Tietoturva ja luottamus: PSD2-direktiivi sisältää tiukat tietoturvavaatimukset ja asiakkaiden suostumusta koskevat säännökset. Sinun on huolehdittava asiakkaidesi maksutietojen turvallisuudesta ja on noudatettava vahvan tunnistautumisen standardeja. Tämä edistää luottamusta maksupalveluihin ja suojaa sekä sinun että asiakkaidesi etuja.
Kuluttajille
Näin PSD2 vaikuttaa päivittäiseen elämääsi.
Voit hyödyntää eri pankkien ja palveluntarjoajien sovelluksia tilitietojesi tarkastelemiseen ja maksamiseen. Voit esimerkiksi valita yhden sovelluksen, jolla hallinnoit kaikkia pankkitilejäsi, vaikka ne olisivatkin eri pankeissa.
Sinulta odotetaan yleisesti ottaen vahvaa tunnistautumista käyttäessäsi tilitieto- ja maksupalveluita. Kolmivaiheinen tunnistautuminen vaaditaan suurempia verkko-ostoksia tehtäessä, mikä parantaa rahojesi turvallisuutta.
Kuluttajan vastuu korttiväärinkäytöksen lievän ja tavallisen huolimattomuuden seurauksena aiheutuvista vahingoista laski 150 eurosta 50 euroon.
Kauppiaat eivät saa enää veloittaa lisämaksuja, kun maksat Visa- tai Mastercard-luottokortilla.
Pankkien on käsiteltävä asiakasvalitukset 15 päivän kuluessa. Jos esimerkiksi maksupalvelussa ilmenee häiriöitä tai virheellisiä veloituksia ja reklamoit asiasta, saat vastauksen 15 arkipäivän sisällä.