
Tanja Lähdeahon työuralla kukat ovat näytelleet pääosaa alusta asti. Ensimmäiset kimppunsa nainen myi kesätyöntekijänä 1980-luvun loppupuolella, ja yrittäjäksi hän siirtyi jo ennen 20 ikävuoden täyttymistä. Aina vuoteen 2008 asti Lähdeaho piti silloisen miehensä kanssa kukkakauppaa Helsingin Töölössä.
Ennen nykyisen yrityksensä Floramore Oy:n perustamista porvoolaisnainen ehti kuitenkin välissä testata myyntitaitojaan aivan muilla toimialoilla – ensin vakuutusten ja sen jälkeen autojen parissa.
"Hakeuduin vakuutusmyyntiin, jotta tietäisin, osaanko myydä muutakin kuin kauniita asioita, kuten kukkia. Vakuutusmyynnistä hyppäsin minua aina kiinnostaneiden autojen maailmaan, ja olinkin automyyjänä vuodesta 2010 aina Floramoren perustamiseen asti”, Lähdeaho kertoo.
Floramore toteuttaa pääkaupunkiseudulla erilaisia kukkatöitä, -koristeluja ja -kursseja niin yritysten kuin myös yksityisen asiakkaiden tarpeisiin. Lähdeaho tiivistää, että pohjimmiltaan kyse on asiakkaiden ongelmien ratkomisesta kukkien avulla.
Yritysmaailmassa töitä riittää etenkin tapahtumakoristelun puolella. Yhtenä esimerkkinä Lähdeaho mainitsee kukkatoteutukset erilaisia messuja varten. Yksityistilaisuuksien osalta Floramoren koristeluja voi nähdä niin häissä (kuva: Rita Miklan), hautajaisissa kuin muunkinlaisissa tilaisuuksissa.
Floristina Lähdeaho on tottunut kohtaamaan ihmisiä niin ilojen kuin surujen hetkinä. Mikä tahansa tilaisuuden luonne onkaan, asiakkailta jälkikäteen kiirivä lämmin palaute ilahduttaa aina yhtä paljon.
"Kun saan soiton tai viestin siitä, miten kukat ovat osuneet juuri kohdalleen, en vaan voisi olla työstäni onnellisempi. Tähän en kyllästy koskaan ja olen kiitollinen joka kerta, kun ymmärrän miten iso merkitys kukilla on."
Kukkakauppa-alan sesonkipainotteisuus pakottaa luovuuteen
Lähdeaho valmistui floristiksi Mäntsälästä jo vuonna 2002, mutta toimialan nopea muuttuminen pitää huolen siitä, että uuden oppiminen on edelleen jatkuvaa. Lisähaastetta toimintaan on tuonut kaupankäynnin murros, jonka kivijalkakauppiaana yrittäjän uransa aloittanut nainen on nähnyt läheltä.
"On ollut pakko kokeilla, miten löytää tasapaino asiakkaiden palvelemiseen alalla, jossa kysymys on tuoretuotteesta ja hyvin pitkälle sesonkipainotteisesta toiminnasta. Olenkin yrittänyt löytää asiakkaat tai asiakasryhmät niin, että koko vuodelle olisi tasaisemmin kauppaa”, Lähdeaho toteaa.
Yrittäjä itse arvelee, että ulkopuolisen silmään voi näyttää erikoiselta, että Floramore keskittyy sekä yritystapahtumiin että yksityisten asiakkaiden juhlakoristeluihin. Juuri tämä kuitenkin mahdollistaa kohtuullisen tasaisen kaupankäynnin ja tuo samalla vaihtelua Lähdeahon työskentelyyn – kahta samanlaista työpäivää hänellä ei ole.