Myynti

Myyntikartta

Mistä asiakkaita löytyy?

Luulisi, että asiakkaiden löytäminen on vaikeampaa kuin mitä se oikeasti onkaan. Toimita ratkaisuja joita asiakkaasi myyvät myös mielellään seuraaville. Ja ne ensimmäiset asiakkaat? Pidä rima alhaalla ja leuka rinnassa. Aloita tutuista ja puolitutuista. Toimita hiukan enemmän kuin mitä lupasit. Todista ensimmäisten asiakkaiden kanssa toimintasi erinomaisuus ja korjaa epäkohdat.

Uusien asiakkaiden saaminen on moninkertaisesti työläämpää kuin nykyisten asiakkuuksien kehittäminen. Ensimmäinen ostos voi olla vahinko, mutta toinen ostos samalta asiakkaalta on jo todiste toimivasta yrityksestä! Missä kannattaa myydä?

Fiksut yritykset pyrkivät löytämään ainutlaatuista kilpailuetua kaikista toimintansa osista. Markkinointi houkuttelee, myynti toimii, asiakaskanssakäyminen on järjestelmällistä ja lupaukset lunastavaa.

Myyntikanavat ja -toimenpiteet kannattaa miettiä tarkkaan. Myyntityön tulee olla sinulle mielekästä ja sitä tulee haluta tehdä luontevasti koko ajan. Tietyillä yrittäjillä ja toimialoilla voi olla järkevää liittoutua muiden yritysten kanssa ja tehdä myyntityötä yhdessä. Ohjelmatoimisto voi myydä esiintyvän taiteilijan työtä paremmin kuin esiintyjä itse. Keittiökalusteasentajalle luonteva myyntikumppani on keittiöfirma.

On hyvä kuitenkin muistaa, että myyntiä ei voi ulkoistaa. Kumppania ei todennäköisesti kiinnosta yhtä paljon kuin yrittäjää itseään, tuleeko myyntiä tarpeeksi.

Niillä, jotka tekevät kaiken myyntityönsä itse, on hyvä ensin päättää myyntikanavat. Myydäänkö puhelimitse, tapaamisissa ja tarjouksia jättämällä, verkkokaupassa, verkossa tarjouspyynnöistä, myymälässä, toimialamessuilla vai jossain ihan muualla. Kaikkia vaihtoehtoja kannattaa harkita, mutta vain tehokkaimmissa ja itselle mieluisimmissa kanavissa kannattaa toimia.

Miten asiakkaan saa ostamaan?

Maksavia asiakkaita saat, kun voit tarjota selkeää arvoa ja ratkaisun tunnistettuun tarpeeseen. Mahdollisia keinoja saada asiakkaasi ostamaan on kaksi. Voit auttaa potentiaalista asiakastasi tunnistamaan tarpeita, joita hänellä jo on. Tai voit pyrkiä kasvattamaan asiakkaan halua ratkaista tarpeitaan juuri sinun avulla.

Asiakassuhteen kehittämisessä kannattaa olla kärsivällinen ja muistaa, että asiakas ostaa vain kun hän tarvitsee sinulta jotain, ei silloin kun sinä haluat. Pyri siis pysymään mielessä sekä pitämään palvelusi tuttuna ja lähestyttävänä.

Vinkkejä tarjousten tekemiseen

  • Älä käytä liikaa aikaa tarjouksen tekemiseen. Nopeasti tehty tarjous, joka sisältää asiakkaan tarvitsemat tiedot (tuote/palvelu, toimituspäivä, määrä ja hinta) on usein riittävä.
  • Älä jätä kaupantekoa asiakkaan vastuulle. Ole asiakkaaseen yhteydessä heti tarjouksen antamisen jälkeen. Näin varmistat, että asiakas on saanut tarjouksen ja se vastaa hänen tarpeitaan.
  • Tarjous ei ole lupaus tulevasta kaupasta. Älä siis sokeudu isosta tarjouskannasta. Arvion tulevasta kaupasta saat vertaamalla hyväksyttyjen ja hylättyjen tarjousten suhdetta tai vertaamalla tarjouskantaa tilauskantaan pidemmältä aikaväliltä.

Vinkkejä myyntitilausten tekemiseen

  • Luo myyntitilaus suoraan hyväksytyn tarjouksen pohjalta. Tällöin vältät virheet ja kirjaat tilausvahvistukseen aina kaikki tarjouksessa sovitut asiat.
  • Seuraa tilauskannassa toimitettavia, laskutettavia ja laskutettuja myyntitilauksia. Tällöin tiedät, mitkä tilaukset pitää vielä toimittaa ja mitkä voi jo laskuttaa.
  • Seuraa tilauskantaa vähintään kuukausittain nähdäksesi, mitkä ovat myydyimmät tuotteesi tai palvelusi ja ketkä ovat parhaimmat asiakkaasi. Keskity heihin!
Ota käyttöön ilmainen laskutusohjelma

Arkhimedes-laskutusohjelma

Hallitse myyntejäsi ja asiakkuuksiasi ilmaisella Isolta Arkhimedes-laskutusohjelmalla. Maksa vasta laskumääräsi kasvaessa.

Ota heti käyttöön tai Lue lisää