Näin teet myyntilaskun ulkomaille

Oletko lähettämässä myyntilaskua ulkomaille? Tämän artikkelin luettuasi tiedät, mitä asioita sinun pitää huomioida, jotta osaat käyttää oikeaa arvonlisäveroprosenttia ja verokohtelukoodia. Samalla opit myös sen, miten raportoit veron oikein arvonlisäveroilmoituksessa. Artikkelissa keskitymme tilanteeseen, jossa myyjänä on Suomessa toimiva yritys. Tällöin noudatetaan Suomen arvonlisäverolainsäädäntöä.

Arvonlisäverokohtelun määrittäminen

Tiedon paljous voi tuntua musertavalta, jos olet lähettämässä myyntilaskua ulkomaille ensimmäistä kertaa. Tärkeintä on sisäistää tavara- ja palvelukaupan ero sekä se, teetkö kauppaa yritysten vai kuluttajien kanssa.

Olet jo pitkällä arvonlisäverokohtelun määrittämisessä, kun sinulta löytyy vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Myytkö tavaraa vai palvelua?
  • Onko ostajana yritys vai kuluttaja?
  • Mihin maahan myyt?

Ensiksi selvitetään, oletko myymässä tavaraa vai palvelua. Tavaroihin kuuluvat kiinteät ja irtaimet esineet sekä sähkö, kaasu, lämpö ja muut niihin verrattavat energiahyödykkeet. Näiden ulkopuolelle jäävät asiat ovat kaikki palveluita: esimerkkeinä mainittakoon rakennustyö, konsultointi ja sähköiset ohjelmat. 

Kaaviossa on kuvattu yleisimmät tilanteet. Poikkeuksia on paljon, ja osan niistä käymme tarkemmin läpi seuraavissa kappaleissa. Aloitamme tavaramyynnistä ja sen jälkeen käsittelemme palvelumyynnin.

Tavaramyynti ulkomaille

Tavaramyynnin esimerkeissä oletamme, että varastosi sijaitsee Suomessa ja myyt tavaroita verkkokaupasta. Esimerkkinä on 1 000 euron arvoinen kone, joka kuljetetaan myyjän toimesta myyntimaahan. Arvonlisäverokohtelu ratkaistaan tapauskohtaisesti, jos varastosi sijaitsee toisessa maassa tai käytössä on erillinen kuljetuspalvelu.

Tavaramyynti EU:ssa

Yritykselle

Tavaramyynti EU:n sisällä luokitellaan yhteisökaupaksi. On hyvä muistaa, että yhteisökauppa koskee vain tavaroita ja palvelut jäävät sen ulkopuolelle.
Yhteisökaupassa arvonlisävero on 0 %. Verokohtelukoodiksi merkitään E - Yhteisömyynti

ALV-selite on ”ALV 0 % (Yhteisömyynti)” tai ”VAT 0 % (Intra-Community supply)”.

Jos esimerkiksi myyt 1 000 euron koneen virolaiselle yritykselle, kyse on yhteisökaupasta. Seuraavien ehtojen tulee kuitenkin täyttyä:

  1. Ostaja antaa sinulle toisen EU-maan voimassa olevan VAT-tunnisteen.
  2. Tavaran kuljetus toiseen EU-maahan pystytään osoittamaan.
  3. Olet täyttänyt myyjälle kuuluvat raportointivelvollisuudet Suomessa.
Raportointi

Arvonlisäveroilmoitukseen merkitset 1 000 euroa kohtaan ”Tavaroiden myynnit muihin EU-maihin”. EU-myynneistä annat vielä erikseen arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksen, johon merkitset maatunnuksen EE sekä arvonlisäverotunnisteeksi ostajan alv-numeron. Kohtaan ”Tavaramyynnit” kirjaat 1 000 euroa.

Kuluttajalle

Kun myyt EU:n sisällä tavaraa kuluttajalle, arvonlisävero määräytyy sen maan mukaan, johon tavaran lähetys päättyy. Jos siis myyt koneen varastostasi Suomesta Viroon kuluttajalle, laitat laskuun Viron arvonlisäveron.

Raportointi

Arvonlisäveroilmoitukseen merkitset 1 000 euroa kohtaan ”Tavaroiden myynnit muihin EU-maihin”.
Kuluttajamyynnistä sinun ei tarvitse antaa yhteenvetoilmoitusta.

Tavaran myynti EU:n ulkopuolelle (ns. kolmannet maat) 

Yritykselle

Tällöin arvonlisävero on myös 0 %. Verokohtelukoodiksi merkitään G - Veroton myynti ulkomaille (kolmannet maat). ALV-selite on "ALV 0 %, veroton myynti EU:n ulkopuolelle” tai ”VAT 0 %, Export of goods”.

Raportointi

Merkintä arvonlisäveroilmoitukseen tulee kohtaan ”0-verokannan alainen liikevaihto”. Tullille pitää myös tehdä vienti-ilmoitus, kun viet tavaraa EU:n ulkopuolelle.

Kuluttajalle 

Tavaran myynti kuluttajalle EU:n ulkopuolelle on arvonlisäverotonta, jos tuote myös kuljetetaan suoraan EU:n ulkopuolelle.

Raportointi

Merkintä arvonlisäveroilmoitukseen tulee kohtaan ”0-verokannan alainen liikevaihto”. Lisäksi Tullille pitää tehdä vienti-ilmoitus, kun viet tavaraa EU:n ulkopuolelle.

Nyt olemme käsitelleet yleisimmät tavarakauppaan liittyvät tapaukset. Seuraavaksi syvennymme palvelumyyntiin.

Palvelumyynti ulkomaille

Palvelumyynnissä käytämme esimerkkinä 1 000 euron arvoista konsultointipalvelua. Tällöin arvonlisävero määräytyy niin sanotun pääsäännön mukaan. Poikkeussäännösten piirissä olevat palvelut ovat: 

  • kiinteistöön liittyvät palvelut
  • henkilöstö- ja tavarankuljetuspalvelut
  • ravintola- ja ateriapalvelut
  • sähköiset palvelut
  • matkatoimistopalvelut.

Näiden palvelujen kohdalla arvonlisäverokohtelu pitää katsoa erikseen.

Palvelumyynti EU:ssa

Yritykselle

Arvonlisävero on 0 %, kun myyt palvelua yritykselle EU:n sisällä. Verokohtelukoodiksi merkitään AE - Käännetty ALV ja selitteeksi ”ALV 0 % (käännetty verovelvollisuus, arvonlisäverodirektiivi 44 art.)”  tai ”VAT 0 % (Reverse charge, VAT Directive art 44)”.

Jos esimerkiksi myyt konsultointipalvelua Ruotsiin, käytät tällöin käännettyä arvonlisäveroa.

Raportointi

Arvonlisäveroilmoitukseen merkitset 1 000 euroa kohtaan ”Palvelujen myynnit muihin EU-maihin”.
Lisäksi täytät arvonlisäveron yhteenvetoilmoituksen, johon merkitset maatunnuksen SE sekä arvonlisäverotunnisteeksi ostajan alv-numeron. Kohtaan ”Palvelumyynnit” kirjaat 1 000 euroa.

Kuluttajalle

Arvonlisävero määräytyy ostajan sijoittautumisvaltion mukaan, kun myyt palvelua kuluttajalle EU:n sisällä. Jos esimerkiksi myyt konsultointipalvelua Ruotsiin kuluttaja-asiakkaalle, laitat laskulle Ruotsin arvonlisäveron.

Raportointi 

Merkintä arvonlisäveroilmoitukseen tulee kohtaan ”Palvelujen myynnit muihin EU-maihin”.

Kuluttajamyynnistä sinun ei tarvitse antaa yhteenvetoilmoitusta.

Palvelumyynti EU:n ulkopuolelle

Verokohtelukoodi on G - Veroton myynti ulkomaille (kolmannet maat), jos myyt palvelua yritykselle EU:n ulkopuolelle. ALV-selite on "ALV 0 %, veroton myynti EU:n ulkopuolelle” tai ”VAT 0 %, Export of goods”.

Raportointi

Merkintä arvonlisäveroilmoitukseen tulee kohtaan ”0-verokannan alainen liikevaihto”.

Nyt olemme käsitelleet pääkohdat ulkomaille kohdistuvan myynnin arvonlisäverotuksesta. Huomioi, että erilaisia vientikaupan tilanteita on kuitenkin lukemattomia. Esimerkiksi EU:n ulkopuolella on myynnille maakohtaisia rajoja, joiden ylittyessä sovelletaan paikallista arvonlisäveroa. Verottajalta kannattaakin aina kysyä neuvoa, jos muuttuvia tekijöitä on enemmän.

Lisätietoa EU:n tavarakaupan sekä ulkomaan palvelukaupan arvonlisäverotuksesta löydät Verohallinnon syventävistä ohjeista:

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä (One Stop Shop)

One Stop Shop tuli käyttöön vuonna 2021. Sen avulla yrityksesi pystyy hoitamaan arvonlisäverovelvoitteet keskitetysti, kun kyse on EU:ssa myydyistä palveluista ja tavaroiden etämyynnistä EU:ssa sijaitseville kuluttajille. Näin ollen arvonlisäveroa ei tarvitse ilmoittaa ja maksaa jokaisen ostajan maahan erikseen.

Jos yrityksesi vuosittainen myynti jää alle 10 000 euron, voit tällöin käyttää Suomen arvonlisäveroa. Lisäksi seuraavien ehtojen tulee täyttyä:

  • Yrityksesi myy tele-, lähetys- ja sähköisiä palveluja tai tavaraa etämyyntinä toisissa EU-maissa oleville kuluttajille.
  • Yrityksesi arvonlisäveroton liikevaihto kyseisistä palveluista ja tavaroista koko EU:n alueella kuluvana kalenterivuonna on yhteensä enintään 10 000 euroa, eikä tämä määrä ole ylittynyt edellisenäkään kalenterivuonna.
  • Yritykselläsi ei ole kiinteää toimipaikkaa muussa EU-maassa.

Jos 10 000 euron raja ylittyy, niin yrityksesi pitää joko rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi ostajan maahan tai käyttää arvonlisäveron erityisjärjestelmää.

Lisätietoja löydät Verohallinnon verkkosivuilta:

Arvonlisäveron erityisjärjestelmät (One Stop Shop)

Isolta-laskutusohjelmalla lähetät myyntilaskut ulkomaille ja täytät kaikki lakisääteiset laskutusvaatimukset. Lisäksi voit tallentaa verokohtelukoodin ja alv-selitteen, jolloin sinun ei tarvitse lisätä niitä erikseen jokaiselle laskulle.

Lähetä laskut vaivattomasti ulkomaille

Isolta-laskutusohjelmalla lähetät myyntilaskut helposti myös ulkomaille. Samalla varmistat, että laskut ovat arvonlisäverolain mukaisia.

Yhteystiedot

Isolta Oy
Keilaniementie 1
02150 ESPOO
info@isolta.fi

Isolta on osa Accountor-konsernin
FMS-ohjelmistoliiketoimintaa.

Apix Messaging | Ecom | eTasku | Accountor Finago

Asiakaspalvelu

0207 181 710
info@isolta.fi
ma-to 9-16, pe 9-14

Usein kysytyt kysymykset