Tuotteistus ja markkinointi

tuotteistus

Tuotteistus on vastaus kysymykseen "Mitä asiakkaani minulta ostavat?". Selkeä tuotteistus helpottaa sinulta ostamista ja tehostaa omia toimenpiteitäsi. Mutta miten tehdään selkeä tuotteistus? Markkinointia on kaikki kohtaamiset yrityksesi ja kohdeyleisösi välillä. Miten markkinointia tulisi suunnitella?

  1. Nimen
  2. Sisällön
  3. Hinnan

Mitä tarkemmin voit nämä määrittää, sitä ostovalmiimpia asiakkaita kohtaat. Käänteisesti sanottuna, mitä löysempi tuotteistus, sitä paremman myyjän tarvitset avaamaan asiakkaasi päässä syntyneen solmun ja mahdollistamaan ostopäätöksen.

Tuotteen rakentaminen on yrityksen tärkein ja vaikein asia. Siitä ei kuitenkaan tule tehdä liian monimutkaista. Liian nokkelaa tuotteistusta on vaikeaa saada ymmärrettäväksi. Lisäksi on hyvä muistaa, että koska yrittäjänä päätät tuotteistuksestasi itse, voit myös muuttaa sitä tarvittaessa.

”Kaikilla meillä on hyviä ideoita, jotka eivät toimi”

Tuotteistuksen monimutkaisuutta helpottaa sekin kokemukseen perustuva yleissääntö, että suurin osa hyvistä ideoista osoittautuu toimimattomaksi, kun sitä ensimmäisen kerran kokeilee käytännössä. Vaatii sinnikkyyttä kokeilla useita eri ideoita, kunnes löytää toimivan. Vaatii todellista yrittäjyyttä kokeilla saman idean toteuttamista usealla eri toteutustavalla, koska uskoo ideaansa. Uskoo, vaikkei mikään vielä kokeiltu vaikuta toimivalta ratkaisulta.

Tuotteen luomisessa ei välttämättä tarvita hyvää ideaa. Uteliaisuus, kokemus ja kyky kuunnella vie jo pitkälle. Myy sellaista tuotetta, jonka itse ostaisit omalla rahallasi. Luo sellainen tuote, jonka uskot jokaisen sen kerran ostaneen ostavan sen toistekin ja kertovan muille.

Markkinointi

Markkinointi

Kun aloitat, kukaan ei tiedä sinusta. Markkinointia on kaikki suunnitellut ja suunnittelemattomat toimenpiteet, joilla uudet ihmiset saavat ensi kertaa kuulla sinusta. Ei siis pelkästään maksettu mainonta. Markkinointia on myös kaikki tulevat kohtaamiset. Ne joko lisäävät tai vähentävät todennäköisyyttä ostaa sinulta tai suositella sinua eteenpäin muille. Hyvä asiakaskokemus on valtavan tehokasta ja edullista markkinointia.

Vanha sanonta ”Puolet markkinoinnista on turhaa, kun vain tietäisi kumpi puoli” ei saa pitää paikkaansa etenkään markkinointiaan aloittavassa yrityksessä. Mielummin voisi ajatella, että ”Kaikki paitsi markkinointi on turhaa ja kaikki muuhun käytetty aika olisi pitänyt käyttää markkinointiin”. Lisäksi vaikka osa markkinointiin käytetystä ajasta tai rahasta ei tuota mitattavia tuloksia tai suoraa myyntiä, on siitäkin oltava huomattavaa hyötyä.

Maksetusta mainonnasta 92% ei tuota tuloksia, mutta on hyvä tietää tarkalleen mikä 8% maksoi moninkertaisesti panostuksen takaisin. Loppu on bonusta. Varaudu siis opettelemaan etenkin maksullisen mainonnan tehokkuuden seuraamisesta sen verran, että uskallat maksaa siitä uudelleen ja lisätä panostusta kun näet markkinoinnin tehon tilillesi tulevana rahana. Tuotteesi ja kohderyhmäsi määrittävät missä markkinointia kannattaa tehdä. Aina siellä, missä tuleva asiakkaasi etsii tietoa ratkaisemaasi ongelmaan. Tuotteesi ja kohderyhmäsi ohjaavat myös tapaa, jolla markkinointia kannattaa tehdä. Ainoa vaatimus toimivalle markkinoinnille on, että se herättää huomiota ja ohjaa kiinnostuksen tuotteeseesi. Nyt niitä ideoita ja sinnikkyyttä vasta tarvitaankin!