Blogi

Vältä verkkolaskutuksen sudenkuopat

Verkkolasku on monella tavoin ylivoimainen keino saada lasku asiakkaalle. Laskun välitys on nopeaa – parhaimmillaan se on vastaanottajalla muutamassa sekunnissa – ja usein lasku vielä siirtyy suoraan asiakkaan ostolaskujärjestelmään, jolloin sen maksaminen onnistuu ilman ylimääräisiä mutkia. Verkkolaskun lähettäjän kannattaa kuitenkin olla huolellinen, jotta laskulla on kaikki tarvittavat tiedot. Muussa tapauksessa laskun siirtyminen maksajalle voi viivästyä tai estyä kokonaan.

Yrittäjätarina: Vesien ääreltä puutarha-alan yrittäjäksi: ”Työpäivän jälkeen ei tarvitse paljon unta houkutella”

Yrittäjän tarina: Haminan Pyhällössä asuva kotkalaistaustainen Marika Pennanen päätti ryhtyä yrittäjäksi, kun virkapaikka Puolustusvoimien merivalvojana siirtyi kotikonnuilta pääkaupunkiseudulle. Päivät uudella toimialalla venyivät varsinkin alussa pitkiksi, mutta vuosien mittaan Pennanen on oppinut, että aivan joka paikkaan ei tarvitse yrittäjänkään venyä.

Miten myydä kun myyntityö ei kannata

Yritysasiakkaille on ollut tapana myydä. Mutta kun tuote maksaa 20 euroa, ei sitä kannata myymällä myydä. Eikä kannattaisi, vaikka se maksaisi satoja, tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja. Myyminen kun on usein kovin kallista, ainakin kun kasvua on haettava lähialueen ulkopuolelta. Silloin asiakkaat on hankittava markkinoinnilla, ehkäpä jopa tarjoamalla tuotetta ilmaiseksi. Yritystuotetta ei kuitenkaan osteta hetken mielijohteesta, eikä ilmaisella tehdä rahaa, joten markkinoinnista on rakennettava kokonaisvaltainen konversiopolku.

Mitä jos asiakas ei maksa laskua? Nämä asiat sooloyrittäjän on hyvä tietää rahojensa saamisen varmistamisesta

Menikö laskun eräpäivä, mutta asiakkaan maksua ei näy eikä kuulu? Kyseinen tilanne tulee jonain päivänä eteen lähes kaikille sooloyrittäjille, jotka myyvät tuotteitaan tai palveluitaan laskulla. Tässä artikkelissa avaamme maksuvalvonnan polkua ja käsittelemme lyhyesti perustiedot maksuviivästysten ennaltaehkäisystä sekä maksumuistutus- ja perintäkäytännöistä.

Palkanmaksu eri yritysmuodoissa – perusperiaatteet tutuiksi

Vaikka yrittäjyys olisi sinulle suoranainen intohimo, arvostat todennäköisesti myös sitä, että ahkeruutesi näkyy jossain vaiheessa euroina pankkitililläsi. Ei siis ihme, että palkanmaksuun ja varojen nostamiseen liittyvät käytännöt askarruttavat monia uusia yrittäjiä liiketoiminnan alkuvaiheessa.

Tähän artikkeliin olemme koonneet tiivistetyt perustiedot palkkojen maksamisesta eri yritysmuodoissa. Pääpaino on yksityisissä elinkeinonharjoittajissa ja osakeyhtiöissä, mutta myös muut yritysmuodot sekä kevytyrittäjyys on käyty lyhyesti läpi.

Toiminimen kirjanpidon tekeminen itse vai hankkiminen palveluna

Suomessa rekisteröitiin 2019 aikana yli 14 500 uutta toiminimiyrittäjää. Kyseisen yritysmuodon suosiota ei tarvitse ihmetellä, sillä toiminimen perustaminen onnistuu erittäin nopeasti, helposti ja pienin kustannuksin. Maaliskuusta 2017 alkaen toiminimen perustamisilmoituksen on voinut tehdä sähköisesti verkossa 75 euron hintaan.

Vaikka toiminimiyrittämisen aloittaminen sujuu näinkin ketterästi, ennen hommaan ryhtymistä pitää ottaa huomioon monia asioita. Kenties yksiolennaisimmista seikoista on toiminimen kirjanpito– sen kun voi tehdä joko itse tai antaa asian tilitoimiston hoidettavaksi.

Isolta ja Accountor yhteistyöhön - uusia ja kattavampia palveluita

Isolta on toiminut pienyrittäjiä palvellen jo yli 15 vuotta ja tuona aikana enemmän kuin 30 000 yrittäjää on valinnut Isoltan palvelut käyttöönsä.

Tänään meillä on ilo kertoa uudesta strategisesta yhteistyöstä, joka tulee mahdollistamaan aiempaa parempia, kattavampia ja monipuolisempia palveluita asiakkaillemme. Luvassa on myös täysin uusia kokonaisuuksia pienyrityskentän kirjanpidon ja taloushallinnon tarpeisiin.

Mikä on rakennusalan käännetty verovelvollisuus ja milloin sitä käytetään?

Rakennusalan käännetty arvonlisäverovelvollisuus tarkoittaa sitä, että palvelun myynnistä on verovelvollinen ostaja.

Oletko aloittanut yritystoiminnan rakennusalalla ja mietit mikä on käännetty arvonlisävero ja miten sitä sovelletaan vai oletko siinä vaiheessa, että pitäisi lähettää lasku käänteisellä arvonlisäverolla?

Kokosimme sinulle yhteen tärkeimmät asiat käännetystä arvonlisäverosta helposti ymmärrettävään muotoon, jotta sinun ei tarvitse pähkäillä ylimääräistä.

Yrittäjätarina: Startupin perustajaksi opiskelujen ja lapsiarjen keskeltä

Olen Inkeri Borgman ja toimin Gigle nimisessä startupissa yrittäjänä yhdessä puolisoni Jannen kanssa.

Gigle on palvelu, joka tuo esiintyjät ovellesi napin painalluksella - helppoa kuin taksin tilaaminen. Yrityksille, tapahtumatoimistoille ja yksityishenkilöille tarjoamme siis mahdollisuuden löytää ja ostaa esiintyjän eri tilaisuuksiin. Esiintyjille sekä välittäjätoimijoille tarjoamme digialustan, jossa he saavat palvelunsa esille ja välittömästi ostettavaksi.

Oletko opettanut asiakkaasi maksamaan laskut myöhässä? 5 vinkkiä nopeampaan saatavien kotiuttamiseen

Saatavien hidas kierto johtuu valitettavan usein liiketoiminnan harjoittajan hyväntahtoisuudesta. Raha ei kierrä, kun tahtotilaa ei löydy usein turhaan kuviteltuun asiakkaan mielen pahoittamiseen. Joskus ajatellaan, että tietty saatava on intressiltään niin pieni, että sen voi ehkä suorittaa myöhemminkin. Toisaalta saatava saatetaan vastaavasti nähdä niin huomattavana, että katsotaan ymmärrettäväksi, ettei sitä välttämättä voida sovitussa aikataulussa edes maksaa. Kuitenkin laskusaatavankin taustalla on aina jokin sopimus tai sitoumus. Sopimukset on pidettävä -pacta sunt servanda- niin kuin on tapana sanoa.

Yrittäjätarina: Personal Trainer Mira Rosenberg

Suomi täytti tänä vuonna 100 vuotta. Lähdimme selvittämään, minkälaisia yrittäjätarinoita näihin vuosiin mahtuu. Erityisesti meitä kiinnostavat kysymykset: Mistä kaikki alkoi? Mitkä olivat sattumat, toiveet ja halut, jotka ajoivat yrittäjäksi? Tällä tavalla ehkä löydämme jotain ajassa kestävää – mikä oli kantava voima 100 vuotta sitten ja mikä voi vielä kestää seuraavatkin 100 vuotta.

Artikkelisarjassamme suomalaisista yrittäjistä vuorossa haastattelu Personal Trainer Mira Rosenbergin kanssa. Hän jakaa tarinansa siitä miten omiin vahvuuksiin kannattaa luottaa, ennakkoluuloista huolimatta, koska siitä todellakin voi syntyä menestyvä yritys.

Yrittäjätarina: Suomen paras taikuri Joni Pakanen

Joni Pakanen on Suomen paras taikuri. Maailmanluokan tekijä, joka laajentaa uraansa myös kansainvälisesti. Mutta ennen kuin “pääsee tekemään temput”, on Joni yrittäjä. Yrittäjänä Jonin on voitettava asiakkaiden luottamus, markkinoitava, myytävä ja hoidettava nk. pakolliset paperihommat. Aivan kuten kaikkien yrittäjien. Tässä artikkelissa tutustutaan taikuri Pakaseen yrittäjänä, ammatinharjoittajana ja hämmästyttävänä hahmona.

Yrittäjätarina: MyAgent etäasistenttipalvelun perustajat

Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Päätimme lähteä selvittämään, minkälaisia yrittäjätarinoita näihin vuosiin mahtuu. Erityisesti meitä kiinnostavat kysymykset: Mistä kaikki alkoi? Mitkä olivat sattumat, toiveet ja halut, jotka ajoivat yrittäjäksi? Tällä tavalla ehkä löydämme jotain, mikä on ajassa kestävää – mikä oli kantava voima 100 vuotta sitten, ja mikä voi vielä kestää seuraavatkin 100 vuotta.

Yrittäjätarina: Esko Männistö ja Suomen vaakuna

Suomi täyttää tasan puolen vuoden kuluttua 100 vuotta. Päätimme lähteä selvittämään, minkälaisia yrittäjätarinoita näihin vuosiin mahtuu. Erityisesti meitä kiinnostavat kysymykset: Mistä kaikki alkoi? Mitkä oli sattumat, toiveet ja halut, jotka ajoivat yrittäjäksi? Tällä tavalla ehkä löydämme jotain, mikä on ajassa kestävää – mikä oli kantava voima 100 vuotta sitten, ja mikä voi vielä kestää seuraavatkin 100 vuotta.

6 jokaista menestyvää kasvuyritystä yhdistävää asiaa

On uskomattoman virheellisesti yleisesti hyväksyttynä tosiasiana pidetty, että 9/10 startupista epäonnistuu. Kaikista perustetuista yrityksistä toisaalta noin puolet lopettaa toimintansa ensimmäisten vuosien aikana. Samaan aikaan jokainen aloittava yrittäjä ja etenkin kaikki huippukiinnostavaa startuppia rakentavat tiimit uskovat väistämättömään menestykseen. Mikä tässä yhtälössä ei toimi? Miksei jokainen aloittava yritys tai globaaliin skaalautuvuuteen tähtäävä startup voita asiakkaita puolelleen? Tai positiivisen kautta: Mikä tekee voittavan startupin?